Adevăruri despre obezitate

IMC este o măsură care poate indica dacă o persoană are o greutate sanatoasă pentru înălțimea sa.

Indicele de masă corporală este definit ca raportul dintre masa corporală, exprimată în kilograme, împărțită la pătratul înălțimii, exprimată în metri. Formula are ca rezultat un cantitate exprimată în kg/m2.

IMC > 18,5 Subponderal. Risc pentru sănătate: ridicat

IMC 18,5-24,9 Normoponderal. Risc pentru sănătate: minim/scăzut

IMC 25-29,9 Supraponderal. Risc pentru sănătate: scăzut/moderat

IMC 30-34,9 Obezitate gradul I. Risc pentru sănătate: moderat/ridicat

IMC 35-39,99 Obezitate gradul II. Risc pentru sănătate: ridicat

IMC < 40 Obezitate morbidă. Risc pentru sănătate: extrem de ridicat

Formula: Greutatea actuala(kg)/[inălțimea(m)]2

Încep cu aceste informații deoarece chiar de foarte curând m-am contrazis cu o bună prietenă, asupra atribuirii „calificativului” de obez. Cred că aș putea cita și ceva studii dacă m-aș osteni însă prefer să spun ce am observat eu. Am observat că standardele care ni se impun au dus normoponderalitatea pe teritoriul subponderalității. Tot mai des aud femei cu un IMC de 19-20 plângându-se că sunt grase, țelul lor în viață fiind să mai slăbească 3 kg. ca să ajungă la un IMC de 17-18. Refuz să cred că ele chiar cunosc care sunt riscurile pentru sănătate dar le ignoră cu grație. Cred mai degrabă că nu sunt informate, că sunt victime ale publicității.

Reversul medaliei îl reprezintă obezii, cei cu un IMC peste 30 care, tot prin prisma publicității sunt situați din start în afara societății, sunt excluși, scoși din calcule. Atunci când poze ca aceasta de mai jos ne sunt vândute ca fiind ale unor femei obeze, este firesc ca standardul sa tindă către subponderalitate, iar adevărata obezitate să fie scoasă din peisaj ca și când nici nu ar exista.

obez

Aceasta este imaginea unei femei cel mult supraponderale, în nici un caz nu este imaginea obezității, așa cum este ea prezentată.

Ieri s-a lansat o campanie educațională “1 iaurt pe zi, sănătatea ți-o menții”, având ca obiectiv informarea românilor cu privire la importanța iaurtului ca parte a unei alimentații zilnice echilibrate.

Ce mi se pare extraordinar? Tocmai faptul că în această campanie se insistă și asupra a ceea ce înseamnă alimentație echilibrată, de exemplu. Odată cu alunecarea standardelor sub limita normalității, a început să se considere la nivel din ce în ce mai general că o alimentație echilibrată poate să însemne un măr, un morcov și uneori chiar un iaurt cu 0% grăsime. Nimic mai greșit, de fapt nu greșit ci de-a dreptul periculos.

Există o piramidă alimentară pe care ar fi bine să o avem cu toții lipită de frigider ori de ușa de la cămară. Ba chiar mai bine cred că ne-ar sta cu ea lipită de creier.

piramida-alimentara-carbohidrati

Campania “1 iaurt pe zi” se va derula în perioada noiembrie 2013 – decembrie 2014 și are în vedere acțiuni de informare a publicului general prin intermediul TV, presă scrisă și online, dar și social media, care să încurajeze consumatorii să facă alegerile cele mai potrivite pentru a-și menține starea de sănătate. Campania mai include cursuri de nutriție pentru tineri și copii, fiind bine cunoscut faptul că obiceiurile bune se deprind la vârste tinere. Prima etapă a campaniei presupune ca cei care consumă iaurt să-și împărtășească poveștile personale în aplicația online dedicată.

Din beneficiile iaurtului, indiferent de numele producătorului, citez:

„1 iaurt pe zi este un exemplu de schimbare mică și alegere simplă în viața fiecărui român, ce poate avea un impact important asupra stării de bine. Iaurtul ne aduce zilnic toată bunătatea laptelui, la care se adaugă puterea bacteriilor lactice active, benefice pentru flora intestinală.

Iaurtul are un rol important în hrănirea corectă și echilibrată a organismului: mai multe studii despre concentrația de nutrienți corelată cu nivelul de energie generat plasează iaurtul alături de fructe și legume în ierarhia alimentelor dense în nutrienți și benefice pentru sănătate.

Iaurtul are un rol important în digestie datorită calciului și bacteriilor vii pe care le conține. Echilibrul florei intestinale și calitatea acesteia influențează funcționarea sistemului digestiv și sănătatea în ansamblu. Iaurtul joacă un rol important în dezvoltarea și menținerea țesuturilor (musculatura, organe vitale), deoarece este o sursă de proteine cu valoare nutritivă înaltă, care asigură organismului toți cei 9 aminoacizi esențiali.

Iaurtul este mai ușor de digerat decât laptele din care este obținut pentru că bacteriile de fermentare ajută digestia lactozei, pe care unii dintre noi o tolerăm mai greu.

Iaurtul este un factor de re-echilibrare a dietei, în raport cu excesul de grăsimi şi glucide din alte categorii de alimente. Consumul zilnic de iaurt contribuie la asigurarea unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, în toate etapele vieţii.”

Logo 1 iaurt pe zi

Toate aceste informații și încă altele cel puțin la fel de interesante și vitale pentru reeducarea populației au fost prezentate ieri în cadrul conferinței de lansare a campaniei “1 iaurt pe zi, sănătatea ți-o menții” susținută de Danone.

„De aproape 100 de ani, misiunea asumată de Danone este aceea de a aduce sănătate prin alimente unui numar cât mai mare de oameni. Campania ”1 iaurt pe zi, sănătatea ți-o menții”, pe care o lansăm la nivel național, are rolul de a educa românii în privința importanței unei alimentații sănătoase și echilibrate, evidențiind multiplele beneficii oferite de consumul zilnic de iaurt. Danone face un prim pas important prin campania „1 iaurt pe zi”, dar pentru a creşte impactul acestei misiuni invităm alături de noi și alți producători români de lactate, retaileri, instituții guvernamentale, pentru că împreună să aducem sănătatea prin alimentație echilibrată mai aproape de cât mai mulți români”, declară Dieter Schulz, Director General Danone pentru Europa de Sud Est.

 

Iar Prof. Dr. Nicolae Hâncu, Preşedintele de Onoare al Federaţiei Române de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, prezent la lansarea campaniei „1 iaurt pe zi”  declara

„Stilul nostru de viaţă și alimentația sunt unele dintre principalele cauze ale obezităţii, bolilor cardiovasculare şi diabetului. Pentru o alimentaţie echilibrată trebuie să consumăm 2-3 produse lactate în fiecare zi. Iaurtul contribuie la asigurarea unui aport optim de calciu, potasiu, fosfor, zinc, proteine şi fermenţi lactici activi și are puține calorii. Beneficiile nutriționale ale iaurtului recomandă acest produs ca pe o soluție simplă și la îndemână, mai ales în condițiile stilului de viață contemporan. Ca medic, ma găsesc tot mai des în fața unor cazuri de patologii grave, care au la origine desconsiderarea nevoilor reale, de bază, ale organismului. Cu toate provocările aduse de schimbarea stilului nostru de viață din ultimii ani, alimentația corectă ajunge să fie o condiție pentru menținerea sănătații. Trebuie să învățăm să-i acordăm acest nou rol, central, în viața noastră. Alegerea este la noi. Noi hotărâm ce și cât e bine să mâncăm, iar datoria mea ca medic este să explic, să îndrum, să corectez, să susțin obiceiuri alimentare sănătoase. Iar un astfel de obicei este cel de a consuma zilnic iaurt, aliment la fel de valoros pentru sănătate cum sunt și fructele sau legumele. Iaurtul este și un factor de re-echilibrare a dietei, în raport cu excesul de grăsimi şi glucide din alte categorii de alimente”.

Lansare campanie 1 iaurt pe zi_Prof. Dr. Nicolae Hancu, Presedintele de Onoare al Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

Anunțuri

6 gânduri despre “Adevăruri despre obezitate

  1. Am comentat rar pe blogul tau, in general citesc cu interes articolele. Acest post insa mi se pare scris prea in graba, lipsesc legaturile logice din el. Dau un exemplu:

    „Ce mi se pare extraordinar? Tocmai faptul că în această campanie se insistă și asupra a ceea ce înseamnă alimentație echilibrată, de exemplu. Odată cu alunecarea standardelor sub limita normalității, a început să se considere la nivel din ce în ce mai general că o alimentație echilibrată poate să însemne un măr, un morcov și uneori chiar un iaurt cu 0% grăsime. Nimic mai greșit, de fapt nu greșit ci de-a dreptul periculos.”

    Bun, deci ce e extraordinar? Faptul ca o campanie vorbeste de alimentatia echilibrata? Despre alimentatia echilibrata auzim zilnic mesaje la televizor, cele cu „fara exces de sare, zahar si grasimi”. Nu e nimic extraordinar in asta.

    Cum anume „aluneca standardele sub limita normalitatii”?! N-are nici un inteles expresia.

    Ce e „gresit”, sau chiar „periculos” in a minca un mar, morcov sau chiar un iaurt cu 0% grasime? Daca le maninci in combinatie cu alte alimente echilibrate nutritional, chiar nimic. Daca le maninci in combinatie cu hamburgeri si chiftele si batoane de dulciuri, sigur ca e gresit. Dar e gresita combinatia a doua, nu marul sau morcovul :)…

    … nu mai continui ca o sa par rautacioasa, ceea ce n-as vrea, chiar nu e cazul. Poti sa nu publici comentariul meu, m-as bucura sa-l folosesti ca pe o critica constructiva…

    • Raspunsul e chiar in text. Este extraordinar ca se explica ce este o alimentatie echilibrata. Tocmai ca nu este ce vedem la televizor.
      Este chiar periculos sa mananci un mar pe zi. Sau un morcov pe zi, Sau un iaurt pe zi. Este morbid sa mananci DOAR asta, asa cum fac multe femei. Este periculos chiar sa mananci DOAR un mar la o masa.
      Cât despre alunecarea standardelor sub limita normalitatii…uita-te la televizor, ia de exemplu nunta anului, fata aia nu are un IMC mai mare de 17 si este deja un standard de normalitate, cu toate ca standardele medicale spun altceva.

  2. Sincer, asta cu cantarul mi se pare o modalitate foarte proasta de a te „masura”. Si da, pot fi femei care sunt slabe si vor sa mai scada 3 kg (nu conteaza cat la cantar, de fapt) pt ca au prea mult tesut adipos, adica grasime, iar ele o stiu. Pot fi persoane slabe, dar care au burta, de exemplu, ceea ce este la fel de periculos ca si obezitatea.
    In schimb, pot fi sportivi care au tesut muscular greu si cantaresc mai mult decat incadrarile de la cantar, in schimb oameni care par slabi, dar de fapt au multa grasime, ceea ce este nesanatos. Problema este ca daca mancam cum arata piramida aia – cel mai mult cereale, paine etc – astea se transforma in grasime, in strat adipos.
    Oricum, mi se pare total depasit de evenimente sa ne mai raportam la cantar in anul 2013.

  3. Da, sunt de acord ca, si pe mine m-a surprins articolul! Prima parte a fost asa si asa, dar nu am rezistat sa-l citesc pana la capat, a devenit prea „comercial”. Nu se mai consuma iaurturi? Se prea poate, si o cauza ar putea fi, ingredientele. Eu nu prea consum produse gata preparate, imi place sa mi le fac singura…chiar si iaurturile! Si am cam fost surprinsa de ce mi-a iesit, cand am folosit doar o lingura de iaurt pentru „cocvsit”!
    Asa ca …daca eu as avea atata talent, nu mi l-as irosi scriind articole despre iaurt. Astept in contiunare articolele care m-au incantat si in care mi-am regasit proprile mele trairi!

    • Multam. Nu e malițiozitate, chiar m-ai facut sa zambesc. Nu mai stiam despre ce e articolul, l-am recitit. Nu-i prost, e doar lipsit de pasiune. Si nu, nu ma vand, am scris moca, n-am primit nik 🙂 Oricum, daca mi-as dori sa cunosc pe cineva, fix pe voi, astia critici mi-as dori sa-i vad.

Lasă-mi un comentariu! Îți răspund imediat :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s