Bilanțul la final de clasa I

Gândul cu care eu, ca părinte, termin clasa 1 este cât se poate de concis: NU M-AM ADAPTAT SISTEMULUI.

Cu toate că mi-am propus constant, nu am reușit să-mi controlez copilul. Nu mă interesează notele lui. Nu în sensul acela nesimțit în care nu mă interesează soarta copilului, ci în sensul:

–          Mama, am dat evaluare la mate.

–          Și cum ți s-a părut?

–          Destul de ușor, am știut să fac tot.

–          A fost și ceva ce nu ai știut?

–          Nu, toate am știut cum se fac, dar poate că la unele am greșit.

Nu am acordat niciun fel de atenție textelor propuse pentru lectură, texte care mie mi se par absolut stupide. Nu o dată m-am întrebat pe parcursul anului cine sunt autorii de manuale școlare…și am ajuns la concluzia că autorii sunt oameni cu pile care câștigă (măsluit) licitații și care publică niște manuale oribile, lipsite de orice fel de inspirație. În contextul ăsta nu am fost capabilă să-mi oblig copilul să citească textul care consta într-o înșiruire de propoziții fără noimă, fără acțiune, fără să aibă nimic atrăgător. Singur și-a ales cărți, singur alege ce poveste să citească, cât să citească, sunt zile în care citește trei paginii și zile în care citește trei capitole. Pe mine m-a interesat ca la finalul clasei 1 să știe că în cărți găsește povești care îi plac și alte povești care nu-i plac, să fie capabil să meargă la un târg de carte, de exemplu, și să știe să-și aleagă o carte pe gustul lui.

Sistemul nu apreciază asta, sistemul notează altceva.

Nu l-am obligat să rezolve adunări și scăderi din culegerile publicate de aceeași autori ai prea-minunatelor manuale. Însă am jucat cu el aproape în fiecare zi tabinet. Vă amintiți de tabinet, jocul acela de cărți în care se fac adunări, descompuneri, combinații?

Și ce dacă am jucat tabinet? Cine acordă note pentru jocul de tabinet? Nu sistemul.

Mă declar învinsă de sistem acum, cu două zile înainte de premiere. Am fost anunțată că va primi diplomă pentru rezultatele la învățătură și pentru purtare. Astea le vor primi toți copiii. În plus, cei care au participat la concursurile școlare plătite din banii părinților, vor primi diplomele de la concursuri.

Pentru cine nu știe despre ce este vorba, fiecare editură vinde aceste concursuri la un preț nejustificat, adică aceeiași autori fără strop de talent și imaginație, pun câteva exerciții pe o foaie A4, care se face pachet cu un carton de proastă calitate pe care scrie Diplomă și eventual o jucărică ce se strică numai când privești către ea și se vinde cu 15-20 lei, părinților. Învățătoarele ambalează acest pachet în vorbe alese, cum că e bine să participăm la concursuri ca și evaluare ca să știm la ce nivel se situează copilul. Uită să adauge că editura le plătește un comision cuprins între 10 și 20% pentru fiecare pachet vândut…

Așa, deci, în învățământul obligatoriu de stat care este gratuit, se acordă la finele anului diplome la concursuri plătite de părinți. Asta nu mi s-ar părea încă așa de grav, dacă măcar ar participa toți copiii, dar nu, participă maxim 30% dintre copii, cei ai căror părinți au avut bani și au fost dispuși să cotizeze pentru 6-8 concursuri pe lună. Deci, într-un sistem de învățământ gratuit care este obligatoriu pentru toată lumea, tu premiezi doar pe aceia care plătesc… Și asta în condițiile în care, învățătoarea, ca să aibe liniște la clasă a avut strălucita idee de a xeroxa subiectele de concurs și de a le distribui tuturor. Ulterior a și corectat toate lucrările, deci a evaluat TOȚI copiii și culmea e că printre ne-plătitori au fost și rezultate mai bune decât ale celor ce-au plătit. Dar, pentru corectitudine, se acordă diplome numai și numai plătitorilor, iar rezultatele sunt ignorate cu grație.

Eu aș fi avut bani dar nu am vrut să cotizez, așa că al meu odor va primi diploma pentru rezultatele la învățătură, iar eu NU voi primi diploma de părinte plătitor de concursuri și implicit comisioane către învățătoare. Nu știu dacă să fiu tristă sau să fiu mândră…însă mă simt strivită de sistem.

 

L.E.: Ada nu e cea mai bună prietenă a mea, dar se pare că suntem totuși în aceeași barcă. Bilanțul ei!

Anunțuri

14 gânduri despre “Bilanțul la final de clasa I

  1. :))
    Anul asta m-am suparat si eu si n-am mai platit niciunul. Nu stiu ce diplome vom avea la final. Andrei n-a participat la nimic. Pe el il asteapta un alt examen, pe care i-l da viata, si pe care sper sa-l lasam in urma fara urmari.
    Iris a participat doar la COMPER. E singurul gratuit, pentru copii. Pentru cadrele didactice inseamna multa munca. Trebuie sa stii sa folosesti un pc, sa inscrii online copiii, sa printezi si sa multiplici subiectele, afisate tot online, in contul de mentor. Sa urci apoi rezultatele, sa monitorizezi desfasurarea, sa dai fiecarui copil care ajunge in etapa nationala un biletel cu cont si parola, sa se logheze sa dea testul online, sau sa te dai peste cap daca n-are acasa calculator sa dea de la scoala.
    Dar macar ai de dat un test pe bune, care evalueaza, pe grade de dificultate, ce poate copilul.
    M-am saturat de piticoti, cangurasi, si alte teste care doar gadila orgoliul, si nu aduc niciun plus copilului. Decat diploma aia… la sf. de an.
    Maine avem festivitatea de premiere. La 8,30, in curte, sau… in clasa, daca ploua. (sala de sport e in constructie de 5 ani).

  2. Nu te striveste pe tine asa furtuna de cacat, madam. Strivita erai daca alergai cu limba scoasa sa inscrii copilu la concursuri si sa cotizezi pentru un frumos teanc de diplome.
    mult succes si mult madoarencurism si pe viitor, ca vei avea nevoie de ambele in cantitati mari. pastreaza-mi si mie o felie pentru cand ajunge al meu de scoala.

  3. Oi, Doamne! Al meu incepe in septembrie si asa imi vine sa emigrez pe Venus!
    Ma apuc de tabinet, asta e clar… Restul le vedem pe parcurs…
    Daca ma striveste prea tare sistemul, o cotim spre Montessori.
    Vreau doar un copil fericit. E atat de absurd si sectant?

  4. Nu auzisem de concursuri platite, ce oroare! In schimb, am auzit de manuale si auxiliare proaste, alese de invatatoare pe aceleasi criterii, ale comisioanelor platite de edituri. Copilul meu va merge abia in toamna la scoala, nu am materie prima, dar intentionez sa strang pe net exemple de astfel de manuale, poate, poate nu vor mai fi folosite.
    Am facut un grup pe FB: „Aberatii din manuale scolare”, la adresa https://www.facebook.com/groups/1388429878099619/ . M-as bucura sa-l imbogatiti 🙂

  5. „Singur și-a ales cărți, singur alege ce poveste să citească, cât să citească…”
    Si eu las copilul sa isi aleaga aproape singur ce lectureaza si nu mereu ce citeste fiica-mea e in manualele scolare. Poate un 15% coincide si cu manualul.
    ” 6-8 concursuri pe luna”/ de unde atatea? Fiica-mea a mers doar la evaluare la matematica si la romana, pana s-au suspendat si acelea, datorita scandalurilor din presa…in semestrul doi nu a mai participat decat la evaluarea nationala, care era oricum gratuita si care a fost ok. Clasa I e mai grea decat clasa a II-a. Asa am perceput eu.

  6. Ce trist e sistemul pe care il vedeti voi! Si parintii. Si copiii probabil. Asa ii vedeti voi pe copii? Chinuiti de concursuri si de manuale nepotrivite? Copiii pot uneori mai mult decat noi. Inteleg mai multe, simt altfel. Asta e generatia. Nu stiu cum e la alte scoli, in alte clase. Eu o stiu pe a mea: am 30 de copii de clasa a 2-a din toamna. Nu mi s-a parut dificila nici clasa O, nici clasa 1 si nu ma sperie nici clasa 2 care se anunta cu inmultire, impartire, fractii si operatii pana la 1000. Nu ma sperie absolut deloc faptul ca nu exista inca manuale. Eu ma lipsesc de ele. Cred ca si ei, deoarece in 2 ani ne-am tot facut carti pentru multe subiecte. Ce daca minsterul nu termina licitatia?! Doar nu voi sta sa astept sa ploua cu manuale. Solutii exista! Pentru ca mie imi place sa compun povesti si sa inventez jocuri. Imi place sa-i invat sa picteze, iar din toamna ii voi invata sa cante la flaut. Nu sistemul e trist. Eu nu sunt trista. Mie imi place sa fiu invatatoare. Va astept pe la noi.

  7. Imi place punctul tau de vedere! Gandim la fel .
    Dar ce facem cu copii noștri ?
    Vrem altceva pentru ei ,dar ii ducem in continuare la școala intens criticata si blamata de noi. Avem alta opțiune?

Lasă-mi un comentariu! Îți răspund imediat :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s