Reguli care mi-au îmbunătățit vizibil sănătatea

Sursa: sanovita.ro

Sursa: sanovita.ro

Când vine vorba de stil de alimentație sănătos toată lumea are de recomandat cel puțin o dietă minune care te scapă de toate relele pământului cât ai zice “fructe de mare”. Ca să cred trebuie întâi să văd pe pielea mea și rar las pe cineva să experimenteze ceva pe mine. Chiar și așa, mai greu de urnit decât o stâncă, cineva tot m-a convins să adopt câteva reguli care mi-au îmbunătățit vizibil sănătatea.

Înainte de prima sarcină am cochetat un timp cu o dietă disociată abia intrată la noi în țară. După câteva luni a început nebunia cu rețete de mâncăruri complicate care să respecte principiile dietei cu pricina așa că am zis pas dar am rămas cu un obicei bun pe care, iată, îl păstrez de 12 ani:

  • dimineața, pe stomacul gol mănânc un fruct, ce am la îndemână, măr, portocală, strugure, pepene, orice, după care las să treacă jumătate de oră până să mănânc altceva.

De la acest banal obicei am observat că nu mai sufăr de constipație, nici măcar în timpul sarcinilor când asta este marea problemă care chinuie majoritatea femeilor.

Nu totul a fost roz în viața mea, am intrat în cea de a doua sarcină cu o carență foarte mare de fier, la un an de la o operație complicată organismul nu își refăcuse rezervele în ciuda pastilelor pe care le luam cumințică respectând indicațiile medicului. Îmi spuneam oful oricui avea timp să mă asculte, ca orice gravidă care se respectă. Într-o zi, o profă de sport de la universitatea la care lucram mi-a aruncat în treacăt, fără să mă bage prea mult în seamă un „Ia și tu niște semințe, le pui într-un iaurt și le mănânci dimineața!”. Pe vremea aia în capul meu semințe erau doar cele de floarea soarelui și de bostan, eventual prăjite și cu sare pe ele, ceea ce nu suna deloc rău, așa că nu am respins din start ideea, ba chiar mi s-au aprins beculețele. Am căutat pe internet și am văzut că tot semințe sunt și meiul, macul, susanul, inul, cânepa. M-am uitat la fiecare în parte ce știe să facă, ce conține, toate aveau proteine, minerale, fibre, suna destul de bine așa că mi-am spus într-unul din dialogurile mele cu mine că dacă le găsesc la plafar și nu-s scumpe, îmi cumpăr. Zis și făcut, aveam în piață un magazinaș de 2 pe 2 ticsit cu de toate, cu genul ăla de vânzătoare de dragul căreia ești în stare să cumperi jumătate de magazin și la salariu să te întorci să cumperi și restul. Când a auzit doamna ce vreau, n-a stat prea mult pe gânduri și mi-a recomandat din tot sufletul Sano Vita. M-a încântat că e brand românesc dar nu m-am lăsat așa ușor, mai întâi am citit etichetele, nu că m-aș fi priceput, dar văzusem eu că așa se face. Mi-a dat doamna toate semințele pe care le-am cerut, prețul a fost mai mult decât decent. A contat mult partea asta “mercantilă” pentru că exista riscul să nu-mi placă și nu-mi surâdea deloc ideea de a arunca o mică avere la gunoi, dar nu a fost cazul. Câte o linguriță din fiecare sortiment și un iaurt din acela mic mi-a devenit de atunci mic dejun la jumătate de oră de fructul pe care deja îl adoptasem stilului meu de viață. După un timp am îndrăznit la hrișca decorticată crudă, pe care o lăsam la înmuiat când plecam de la serviciu și o mâncam a doua zi, ca salată, cu sare, ulei de măsline și ce mai aveam eu chef să-mi cumpăr din piață. Iar în timp m-am împrietenit bine de tot și cu cerealele, pe vremea aceea erau singurele de pe piață care nu conțineau zahăr, între timp au mai apărut și altele, dar dacă mă întrebați pe mine raportul calitate – preț la Sano Vita este imbatabil.

După doar câteva luni, la următoarele analize din timpul sarcinii, fierul mi-a ieșit în limitele admise iar restul analizelor erau foarte bune, fără să mai iau vreun medicament. Abia atunci m-am pus pe citit și am aflat că fierul, la fel ca multe alte minerale se fixează mai bine în prezența vitaminei C, care la rândul ei se absoarbe în proporție mai mare dacă este consumată pe stomacul gol, deci combinația mea – un fruct și la jumătate de oră semințe și cereale cu iaurt – a fost una cât se poate de fericită. În afară de ce au arătat analizele de sânge, am observat că mâncând în acest fel nu-mi mai era foame între mese, chiar de cantitatea era mică, amestecurile astea erau atât de sățioase că nu mai simțeam nevoia de ronțăieli. Acum știu că nu numai că mă săturam, dar cantitatea aceea alături de ce mai mâncam eu pe acasă, îi asigura organismului necesarul zilnic de de toate, așa că nu se mai cerea satisfăcută nevoia de dulce –fără să-mi impun, în acea perioadă am redus mult cantitatea de dulciuri, ca să nu mai spun că am înlocuit în alimentația mea și a celor din casă, dulciurile de magazin cu nuci și fructe uscate, tot de la SanoVita.

Cert este că acum, după 12 ani, nu mai am niciun stres cu mâncarea la drum lung sau mâncarea pe plajă, grija că se strică dacă nu o țin la rece, că intră nisip, că nu-mi ajunge…am mereu în geantă câteva punguțe de fructe deshidratate sau nuci care țin și de foame și de dulce, nici nu sunt ușor perisabile, cantitatea e numai bună cât să fie mâncate de-odată, nu risc să mi se împrăștie prin geantă sau să se umple de nisip. Preferatele noastre sunt bananele chips, dar oferta SanoVita este foarte bogată, pe toate gusturile.

Cu toate astea cea mai mare victorie am obținut-o anul trecut cu mama, diabetică de suficient de mulți ani cât să apară și complicații ale bolii, mai exact insuficiența renală. Pentru un diabetic căruia i se recomandă o cantitate mare de carne în dietă, această boală a rinichilor este bulversantă pentru că i se va cere să reducă de urgență cantitatea de carne. Se crează astfel o contradicție pe care am încercat să o clarific la medicii la care merge mama și toți au ridicat din umeri. Știind deja că toate aceste cereale, boabe, semințe și nuci conțin printre altele și proteină, i-am cumpărat mamei din toate și încet-încet am învățat-o să le folosească în combinații pe gustul ei în așa fel încât să-și asigure necesarul zilnic de proteină atât de necesar diabeticilor dar și să reducă rația de carne pentru a ajuta rinichiul să elimine mai ușor toxinele. Frica ei cea mare a fost fie că nu o să se sature și între mese va face crize de hipoglicemie, fie că îi va crește glicemia de la cantitatea de carbohidrați din aceste alimente nou introduse în dietă. Nu s-a întâmplat nici una, nici cealaltă, fiind carbohidrați buni au o absorbție lentă pe care o tolerează chiar și cei aflați în deficit de insulină. La 6 luni de când și-a schimbat stilul de viață analizele indică o ameliorare a funcției renale iar glicemia a rămas constantă, ceea ce i-a uimit teribil pe medici.

Ca o concluzie, în adoptarea acestor reguli de alimentație sănătoasă, pentru mine a fost important:

  • să am convingerea că măcar nu-mi face rău – degeaba îmi vin mie “cercetătorii britanci” cu studii care să mă convingă că să mănânc tot restul vieții doar proteine, doar frunze, doar…banane, e cel mai sănătos. Sunt sigură că “doar ceva”, pe termen lung, omului îi face rău.
  • să pot mânca în continuare orice – cred că atunci când vine vorba de hrană – una dintre nevoile de bază ale omului și poate cea pe care o reclamă satisfăcută cel mai vehement – nu este vorba numai despre stomac, mușchi, țesuturi, cred că în primul rând este vorba despre creier. Atâta timp cât creierul meu știe că de-o viață a avut voie orice, s-ar impune lobotomie ca să reușesc să-l conving că gata, a-nțărcat bălaia, de-acum se hrănește doar cu ceva iar de restul trebuie să uite.
  • să pot mânca oriunde, pe stradă, la serviciu, în tren, la restaurant – ar fi un consum inutil de energie să mă gândesc și să pregătesc castronașe, caserole, păhărele, cutiuțe cu care să-mi burdușesc geanta și mai mult, pur și simplu mă simt cel puțin aiurea ca în timp ce alții mănâncă șaorma eu să rod spaghete de morcovi.
  • să nu fie nevoie să reinventez bucătăria, cu totul – mie îmi place voluptatea bucătăriei românești și chiar dacă rar – pentru că rar gătesc – prefer să fac rântașul cu ceapă prăjită în ulei (nu-i musai să băltească de ulei) decât să o coc pe hârtie de copt 100 de ani în cuptorul încălzit de la soare ca să respect principiile slow-cooking.
  • să nu fie nevoie să-mi reeduc gusturile acum la bătrânețe – după ce toată viața am savurat gustul franzelei proaspete și pufoase sau al cozonacului făcut de mama cu tot ce avea ea mai bun mi-e imposibil ca din senin să mă întorc la 180 de grade, să devin fan pâine cu maia și să mai și umblu cu chestia aia prin poșetă pentru că trebuie hrănită la oră fixă. De maia zic.
  • să nu fac credit ca să-mi utilez bucătăria cu aparatură și ingrediente pe care până acum nu le-am folosit – m-am ambiționat odată și am cumpărat tot ce aveam nevoie ca să fac un tort raw. Efectiv mi-am dat tot salariul pe ingrediente și nici nu a ieșit ok pentru că făină fină din nuci reușești să faci cu robot de mii de euro, nu cu loialul meu robot de 100 lei care mă slujește credincios de ani buni.
  • introducerea în alimentație a câtorva produse pe care să le găsesc oricând, în același loc (la SanoVita), fără să pierd inutil timp pe drumuri, consumate ca atare, fără să fie nevoie de gătit, a fost soluția perfectă pentru un stil de viață mai sănătos și categoric mai comod.

Articol scris pentru SuperBlog 2016.

Anunțuri

2 gânduri despre “Reguli care mi-au îmbunătățit vizibil sănătatea

  1. Ia uite, mai avem ceva în comun.
    Noi doi facem aprovizionarea de la SanoVita cam o dată pe lună: pe lângă semințele de care zici (apropo, am citit și am și observat că inul trebuie râșnit, altfel iese așa cum intră și e doar de decor), nouă ne place ovăzul (eu îl prefer pe cel fin și-mi fac un terci cremos cu miere și fructe dimineața – bun pt digestie și ține de foame), iar Cosmin preferă ovăzul acela mai tare – cu ceai sau apă și carob, fructe uscate dulci – mai ales stafidele de Corint de la ei care sunt foarte bune.

    Ne mai place lintea roșie, năutul, amestecul de legume uscate pe care îl folosesc la ciorbe (eu sunt fan ciorbe), semințele de chia. Dintre produsele gata preparate – mai consumăm uneori batoanele de cereale, rondelele de grâu expandat cu iaurt, untul cremos de arahide.

    Și asta de mulți ani, deci confirm și eu că suntem mulțumiți de produsele lor și de raportul calitate – preț (mai ales dacă iei în cantități mai mari, prețul e chiar foarte bun. De exemplu, mâncăm mult miez de floarea soarelui sau linte roșie, așa că luăm la pungă de 1 kg).

    • Mulțumesc, Mimi de feedback. Bănuiam ca am prieteni consumatori de SanoVita.
      Știu despre în ca trebuie râșnit. Pe de alta parte dacă îl consumi asa, pe semințe se formează un strat gelatinos care e perfect contra constipației.

Lasă-mi un comentariu! Îți răspund imediat :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s